Muoti on huijausta

Entä jos sanoisin, että muoti on huijausta tai jos nyt ei huijausta, niin ainakin vedätystä. Lähdetään liikkeelle siitä, että kaiken mainostamisen tehtävänä on saada ihmiset ostamaan enemmän. Aikoinaan homma lähti liikkeelle teollistumisen aikaan, jolloin huomattiin, että tavaroita valmistui enemmän, kuin mitä niitä kului. Käsitettiin, että ihmisille pitää luoda tarve ostaa. Näin syntyi mainostaminen. Muoti taas on yksi osa mainostamista. Siten saadaan ihmiset tyytymättömiksi ja ostamaan lisää.

Väitän niin, että muoti syntyy siitä, että ihmiset katsovat toisia ihmisiä ja yrittävät matkia heidän pukeutumistaan. Katsellaan mallien ja muiden julkkisten kuvia. Iltapäivälehdetkin osaavat kertoa näiden julkkisten kautta, millaisia vaatteita kannattaa tulevana vuodenaikana omistaa, jotta olisi muodikas. Ei tulla miettineeksi sitä, että jonkun pitää saada taas vaatteita myytyä ja onhan se paljon helpompaa myydä jonkun tunnetun ihmisen päällä.

Näin syntyy illuusio muodikkuudesta ja muodista. Todellisuudessa kyse on vaan siitä, että meille pitää saada syntymään epämiellyttävä tunne pukeutumisestamme. Tämän tunteen syntyessä meille tulee halu ostaa lisää uutta. Lopulta ”muoti” on siis vain yksi palanen mainostamisessa. Sen tavoite on saada meidät haluamaan ja ostamaan jotain uutta. Kummallisesti se tekosyy toimii aina meidän aivoillemme ja saa meidät ostamaan lisää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *